Mitä baarin sisustusvalinnat kertovat yrittäjästä?

Suomalaiset ovat alkaneet omaksumaan entistä keskieurooppalaisemman baarikulttuurin, jossa baarista haetaan paljon muutakin kuin mahdollisimman halvalla virvokkeita. Näiden lisäksi halutaan makuelämyksiä, viihtyisyyttä ja koronapandemian jälkeen jopa elävää musiikkia. Jo vuosia etätöitä tehneet henkilöt ovat myös tottuneet tekemään töitä viihtyisten baarien pöydillä kerran tai pari viikossa. Kaukana ovat ajat, jolloin baarit olivat pimeitä ja tupakansavun täyttämiä paikkoja; kiitos erilaisten lakimuutoksien.

Nykyajan baarissa halutaan siis panostaa viihtyvyyteen, joten onkin aivan luonnollista olettaa, että omistajat ovat alkaneet panostaa sisustukseen aivan uudella tavalla. Kun korona pakotti baarit kiinni, oli monilla paikoilla hyvä hetki tehdä tarvittavia muutoksia kuten remontteja ja sisustusta – asiakkaita kun ei saanut olla paikalla noin muutenkaan, joten kriisi pyrittiin kääntämään mahdollisuudeksi niin paljon kuin vain mahdollista.

Sisutuksella tärkeä rooli kuvan luomisessa

Baarin sisustus antaa selkeän sekä sanattoman viestin siitä, millaista tunnelmaa baarissa halutaan pitää yllä.

Koska Suomen ilmastoon kuuluvat lumi, loska ja sade, ei kokolattiamatto ehkä ole se paras vaihtoehto baarissasi. Monet yökerhotkin ovat alkaneet repimään sitä irti ja korvanneet sen sitten vaikkapa muovilla, joka on helpompi pitää puhtaana. Toimiva mattoratkaisu on kuitenkin melkein aina juuttimatto, joka on 100-prosenttisesti luonnollista materiaali, helppo pitää puhtaana ja suomalaiseen sielunmaisemaan oikein sopiva. Juuttimatto on helppo tapa tuoda baariin hieman rustiikkisempaa tyyliä.

Värimaailma kannattaa pitää tasaisena: tummien ja sekavan kirjavien pintojen käyttö ei ole niinkään ilo silmälle, sillä lika erottuu niistä huonommin, eli puhtaanapito on helpompi laiminlyödä. Tästä syystä esimerkiksi bussien penkit on verhoiltu kirjavilla kuoseilla, ja alitajuntainen kuva saattaa levitä baareihinkin. Vaaleat pinnat tuovat myös avaruutta ja valoisuutta tilaan.

Kuuntele asiakkaita

Asiakaskunta on tärkein yksittäinen tekijä, jolla baariasi rakennat. Kun baareihin taas alkaa pääsemään normaaliin tapaan pandemian jäljiltä, onkin tärkeää, että asiakkaat viihtyvät.

Baarin pitäjän tärkein ominaisuus on kuunnella. Kaikkia ideoita ei tietenkään voi toteuttaa, varsinkin jos ne tulevat myöhään illasta sellaiselta asiakkaalta, jolle pitäisi jo soittaa taksia. On kuitenkin hyvä oppia tuntemaan, millaista porukkaa baarissa käy ja olisiko esimerkiksi sportti-iltojen pitäminen tapa tuoda jopa uusia asiakkaita. Panostukset tähän ovat myös pienet: valkokangas ja videotykki, jolta peli heijastetaan sitten internetin suoratoistopalvelusta.

Pandemian jälkeen asiakkaat kaipaavat yhä enemmän elämyksiä, joten kannattaa kysellä, kuuluuko asiakaskuntaan esimerkiksi aloittelevaa bändiä, joka haluaisi pientä korvausta vastaan soittaa yhden illan. Myös stand-up -iltoja ja tietovisoja osataan arvostaa, varsinkin asiakkaiden toiveista.

marinate